lørdag den 6. december 2014

Ellen, en 26 m2 Berg




Niels Peter Rygaard fra TSA i Aarhus ville gerne have noget, der var lidt mere komfortabelt end ålborgjollen Mulle:

"Sidste efterår solgte jeg Mulle (der ligger et billede på Dfæle siden) til en snedker fra Silkeborg – han fandt ud af, at det var en, godt nok noget omrigget,  Ålborgjolle, og ikke en Frederikshavnerjolle, som jeg havde fået at vide af sælger. Så uden at vide det har jeg sejlet rundt i en Utzon… Men i min alder kan man godt få brug for noget mere komfortabelt end en lille ringdæksjolle.

Så købte jeg Ellen sidste år i Lundeborg, den hed Bonzo ved købet. Det kan et skib jo ikke hedde, så jeg kontaktede Skælskør Lokalhistoriske Samling, jeg vidste, den var bygget der i byen i 1936. De fandt gamle Marinus, som har ejet værftet. Han gik i kælderen og fandt både konstruktionstegninger og et foto fra søsætningen af den skønne 26 1/2 m2 Berg spidsgatter 'Mette', som hun nu er blevet gendøbt. Du kan se navnet på det gamle foto.

Bygget i mahogny og med blykøl, og stort set intet udskiftet, selv beslagene er originale, i bronze. Roret måtte jeg dog bruge en del epoxy til at genopbygge. 

Der skal stort set ingen vind til før hun er på 5 knob, og i hårdt vejr lægger hun sig bare i 45 grader og ikke længere. 

Ingen kommentarer: