torsdag den 2. september 2010

Lea, en lille Berg

For længe siden skrev jeg om Lea, den lille Berg, der engang hørte hjemme i SSF. Nu har jeg fået en mail med nye billeder fra Jaspar, der er i gang med at renovere den smukke lille båd:




Kære Svend Erik

Når man som jeg laver både til hverdag, kan det godt være svært at finde tid og overskud til at lave sin egen båd i fritiden, men jeg har da fået lavet lidt:

-Kølplanke skiftet i bagbord side.
-Bunden er skrabet ned til blymønjen og har fået primer og bundmaling. Alle spækker er spartlet med Proof 10.
-I fribordet har jeg fræset en liste i mellem de øverste planker på hver side, da de var sprukket for meget til at det ville kunne spartles ud. Samtidig er også det blevet slebet helt ned, og spartlet med noget oliebaseret kridtspartel. Samt primet og malet.
-Roret er blevet luset ud, de steder hvor det var nødvendigt. Men det er kun midlertidigt. For jeg har planer om, at lave et nyt til vinter.
-Alle nådderne i dækket er blevet hevet op, ny fuge er lagt i og slebet ned. I den proces har alle dæksgennemføringer selvfølgelig været afmonteret, pakket om og monteret igen.
-Rufsiderne og cockpittet er blevet slebet ned, og er blevet bejdset og lakeret igen.
-Skroggennemføringerne er skiftet.
-El-instalationer, såsom lænsepumpe og elstarter er lavet.
-Min bror (som er medejer) har haft motoren (Vire 7) ude og skilt den ad, skiftet nogle dele, samlet igen og monteret i båden igen.

Det var en lille opdatering på hvad der er sket. Og så har jeg sikkert glemt at nævne nogle småting.

Da Lea så endelig, efter alt for lang tid på land, kom i vandet, var hun selvfølgelig tørret godt og grundigt ud. Så hun tog meget vand ind. Der var lidt panik. Men jeg kunne heldigvis konstatere at hun blev tæt efterhånden... Til gengæld er al spartel, som er fyldt i tørsprækkerne, blevet trykket ud igen. Så til foråret skal de skæres af, fribordet skal slibes (nok igen...) og så skal det males, så det står fint og flot!

Så selvom der er masser af ting der stadig skal laves, så må man jo tage det lidt i etaper. Og huske at få lidt glæde af båden... Lea har da også været helt i Gøteborg, samt ude på nogle mindre dagsture.

Det var alt for nu. Men jeg skal nok holde dig opdateret på, hvad der mere kommer til at ske med hende. Jeg har vedhæftet nogle billeder.

Med venlig hilsen
Jaspar Jon Pedersen
baadebyggeriet.dk/

Ingen kommentarer: