søndag den 25. april 2010

Phileas Fogg fra Skjern











De to nybagte bådejere Jan og Eva Mortensen fra Skjern skriver:

”Vi er nu blevet ejer af en båd, som bærer navnet Phileas Fogg og under navnet står der SSF. Vi har ingen anelse om hvorvidt det er Sundby Sejlforening, men da vi kan se du har været med i nogle år efterhånden, tænkte vi at du kunne været et godt sted at starte i forsøget på at samle noget histore omkring båden.

Det eneste vi ved, udover navnet, er at båden nok har tilhørt en mand ved navn Viktor Hansen med kaldenummer Sundby sejl 19.

Kender du båden eller manden eller andre som måske kan hjælpe os i vores søgen efter oplysninger?”

Nu synes jeg, det er rigtigt fint, når der er nogen, der ikke kun vil bevare en gammel båd, men oven i købet også gør en indsats for at bevare bådens historie, så jeg håber, der er en SSF’er, der kan bidrage med oplysninger.

Eva fortæller i den næste mail, at de er førstegangs bådejere og ikke ved ”noget som helst om noget som helst...’ Jeg ved det er en motorbåd. Den er 33 fod. Den tidligere ejer, en ung mand fra Gredstedbro, havde fået at vide, at det er en gammel toldkrydser fra 1936. Han var begyndt at renovere den, men opgav da han ikke kunne få den ind at stå... Den er blevet slebet helt i bund så den står i det rå træ.

Jan og Eva faldt for ’Phileas Fogg’ fordi de kan se, hvor utrolig flot den kan blive... ”Vi tror den står rimelig originalt. Mange messing dimser er med og en del af det originale elektriske udstyr... Det virker nu nok ikke, men sjovt er det.. Båden kom hjem i går og nu starter så det store renoveringsarbejde... Og en masse tid med at indsamle viden, hvilket vi stort set ikke har, men vi har troen på, vi kan gøre det, og det må da være et fornuftigt udgangspunkt.. Og så er vi begge udstyret med et par velfungerende hænder. Jeg er uddannet møbelsnedker og min mand er smed og værkfører. Vi har renoveret 1,5 hus sammen, så båden skal vi nok komme godt fra, men vi er interesseret i historien bag den og vi ønsker at den skal fremstå så originalt som muligt...

Motoren er en Perkins 82 hk, mere ved jeg ikke om den... det er ikke den originale. Jeg mener den unge mand fortalte, der havde siddet benzinmotor i den, men den var helt færdig, så den er røget ud... desværre...”

’Phileas Fogg’ skal ind og stå i vores maskinhus i løbet af et par uger. Min mand skal lige have lavet en vogn så vi kan få den ind...

”Vi overvejer at den skal ligge enten i Ringkøbing eller Bork, når den er sat i stand. Der har vi kun 30 min. kørsel til...

Duelighedbevis skal vi ha’ begge to, fordi vi er helt grønne og har 4 drenge som skal med ud, så der skal være styr på tingene.

Ingen kommentarer: