tirsdag den 25. august 2009

Gamle Sussi, en 37 fods norsk motorbåd


Sussi dagen derpå





Hej igen
Så var der søsætning i lørdags d. 8. maj af Gl. Sussi, det var et tilløbsstykke på Frederiksværk havn.
Alt gik over al forventning. Heldigvis kom de store pumper ikke i brug. Hun var ikke særlig utæt selv efter 13 år på land. Sender et par billeder fra dagen. Er hun ikke bare blevet flot?

M.v.h.
Ken & Marian


Sussis nyrenoverede salon, april 2010

Gamle ’Sussi’ på 37 fod og ca. 2,75 m. bred er bygget i Furholm i Norge i 1958.
Taget over styrehuset er nyt, fra 1999. Oprindelig var der halv kaleche over. Ejerne, Marian & Ken fra Frederiksværk, skriver: "Sussi sejler rigtig godt, bevæger sig godt i vandet:
”I 1973 købte min ekssvigerfar båden i Frederikssund.
Jeg var 17 år da jeg første gang sejlede i den.
Min eksmand og jeg overtog den, da svigerfar døde.
Siden har der været mange store, og små reparationer. ’Sussi’ har ligget i Frederiksværk havn i alle årene og er mest blevet brugt til småture med familie og venner rundt i fjordene.
Det kunne være sjovt at spore den tilbage til da den var ny. Hvordan båden kom til Danmark...

Nu har den ligget i en hal nær havnen i Frederiksværk i omkring 8 år. Der er igen en større renoveringsopgave.
Min eksmand måtte give op, på grund af støvallergi.
I sommeren 2009 har min mand Ken og jeg købt båden og nu skal ’Sussi’ have en ordentlig omgang og blive så flot som aldrig før.
Hele teakdækket er taget af, og der skal lægges glasfiber under, fordi det altid har været et problem med vand, der trængte ned under dækket og lavede råd.
Ken er tømrer/snedker og en dygtig håndværker, perfektionist.
Planen er, at Sussi skal i vandet til foråret.
Herefter skal så alt det indvendige ordnes, incl. motor og elektriske installationer.
Om 2 år er ’Sussi’ forhåbentlig sejlklar igen."

Hilsen fra
Marian, Frederiksværk

Helt nyt teakdæk til den gamle dame.

Ruffet er renoveret

Sussi så træt ud, da Ken gik i gang

Her i april 2010 har jeg fået en mail fra Marian & Ken; de skriver, at de har knoklet i 9 måneder og "nu kommer Gl. Sussi i vandet den 8. maj. Mangler lige at ordne skroget og andre småting.
Vi er nået længere end vi havde regnet med, men ved ikke, hvornår vi bliver helt sejlklar."
Ken og Marian melder sig nu under mågestanderen i DFÆL og kommer til træffet i SSF, med eller uden båd.


Ingen kommentarer: