Mørtikkerne, der alle er i fin stand er, med megen møje, nu taget af samtlige kølbolte efter at ha' været grundigt sovset ind i WD-40. Kølboltene er alle 21 mm, men møtrikkerne er ret forskellige; det skal jo ikke være for nemt. Har nu bemærket, at hobbyfolkets topnøglesæt går kun til 32 mm, 34 kan være svære at finde.
Bådens løfteøjer er pillet ud. De rustfri bolte i det forreste gik glat; de blev skiftet for flere år siden, da forreste kølbolt og hele bundstokken blev fornyet. Bageste løfteøjes bolte var stadig de gamle jernbolte og jeg skal nok være glad for, båden aldrig har hængt i dem.
Mastefodens 7 kg egetræ kom af ved samme lejlighed. Den er limet af fire stykker og en limning skal saves op og limes om.
Jeg har hugget cementen ud i bunden af kølen og brugt en hel dåse gas for at varme nr. 2 kølbolt, men der skal åbenbart mere til. Den lod sig stadig ikke flytte én eneste lille millimeter med muggerten.
Overgangen mellem jernkøl og træ er skrabet ren. Så snart det er rent, tørrer egetræet meget hurtigt, så det har fået en gang linolie & terpentin.
Nu skal båden hæves, så jeg kan komme til med en slagboremaskine på de sidste fem cementfyldte bolthuller. Så hænger vi Sally op i skroget og håber på, kølboltene slipper... Ellers må der slås nogle kiler ind.
Er der nogen derude, der har et bud? Træ eller metalkiler (hvor få man dem fra?)? Der skal mange til og ikke laves for mange skader på stråkølens egetræskant.
William har fundet en beskrivelse af kølboltproblemet hos West Epoxy. De foreslår, man anskaffer et kopbor i passende diameter og får smeden til at forlænge det med 70 cm., så man kan bore ned til kølen rundt om kølbolten. Er den nogen, der har prøvet det?
Så burde det være en smal sag at løfte skroget, så kølboltene kan undersøges lige over kølen, hvor det svage punkt er. Når boltene er godkendt eller skiftet, sættes skroget på plads i rimelige mængder gummislam og der fyldes op med epoxy rundt om boltene. Det lyder jo nemt nok, sådan da, men holder det? Er der nogen svage punkter i forslaget? Jørgen mener, det kan svække bundstokkene, at træ og epoxy måske arbejder forskelligt.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar